Montag, 17. August 2015

Aspectul social al unei activităţi muzicale

Profesoară de muzică la liceul Reuchlin şi dirijor al orchestrei şcolare, consilier în Consiliul Orăşenesc al oraşului bavarez Ingolstadt şi preşedinte al Organizaţiei de Concerte (Konzertverein) din oraş - exercitarea acestor meserii şi funcţii face din Eva-Maria Atzerodt una dintre cele mai cunoscute personae din oraşul de pe Dunăre. Cunoscută mult peste graniţele oraşului o face însă activitatea ei de dirijor de coruri. Au fost perioade în viaţa ei cânt a condus câte opt (8) coruri diferite.

Acum 25 de ani profesoara de muzică a preluat, atunci la vârsta de 22 de ani, organizarea şi conducerea muzicală a Corului de Cameră de Tineret Ingolstadt. Astăzi acest cor se poate număra printre cele mai bune coruri de amatori din Germania, un lucru nu chiar firesc, dacă ne gândim că fluctuaţia într-o astfel de formaţie este mare şi continuă, fiind condiţionată de specificul de tinereţe. Cu toate că nu mai există, ca înainte, o limită de vârstă a membrilor de 25 de ani, cei mai mulţi părăsesc corul la vârsta de aproximativ 30 de ani. Mulţi dintre aceşti corişti pasionaţi cântă atunci mai departe în Corul Motette, dirijat tot de Eva-Maria Atzerodt.

Cu ocazia acestor 25 de ani de activitate muzicală cât se poate te prestigioasă a Eva-Mariei Atzerodt, cotidianul DONAUKURIER a publicat (18 iunie 2015) un portret al acestui om deosebit de cultură şi educaţie, semnat chiar de şeful resortului de cultură, Jesko Schulze Rempel. În acest articol se pot citi şi unele citate ale protagonistei, care arată cât de importantă este pentru ea latura socială a activităţii ei muzicale: „Cel mai important sunt prieteniile care iau naştere în cor - şi faptul că există un ajutor reciproc în situaţii grele. Mulţi au parte de un sprijin mai mare din partea prietenilor din cor decât din partea propriei familii.“ Şi un al doilea aspect deloc neglijabil: „13 soţi au făcut cunoştinţă în cor şi au între timp 21 de copii“.

Omagierea acestui eveniment deosebit în viaţa culturală a oraşului Ingolstadt arată cât de importantă este cultura - nu numai muzica – pentru o societate. Acest lucru este peste tot în Germania recunoscut. Probleme apari însă întotdeauna acolo unde bugetele primăriilor locale nu sunt atât de bine dotate ca în cazul Ingolstadt. Când este vorba de economisiri, mulţi consilieri se gândesc înainte de toate la bugetul pentru cultură. Mai ales în aceste cazuri rolul formaţiilor de amatori devine de-a dreptul existenţial pentru cultura şi implicit întreaga societate.

Anton Delagiarmata

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen