Mei Gass: Die Neigass zu meiner Zeit un’s Enn hot de Nickels Hans sei Rundgang genennt. Er stellt sich korz vor un
schreibt, dass er eerscht im 61er aus der Alt- in die Neigass kumm is. Asso forr
uns Neigässer e Beigelaafner odder, wann’s noh’m Natchs Vedder Jakob geht, e Ongezooner. Awwer des macht jo nicks. De
Hans macht sei Sach so aah ganz gut.
Er gebt uns es eerscht e Gesamtiwerblick iwer die Gass, bevor er’s Hauseere
onfangt. Er schreibt: „In der Mitt vun der Gass war die Strooß mit
Koppstoonplaster bis zu Jungches.“ Wann ich mich gut erinner, hun die ganz alte
Leit verzählt, dass de Wassergrawe sogar mol in der Mitt vun der Gass gelaaf
is.
De Nickelche
hot’s gut. Er kann mi’m Hausnummre 1 onfange. Do kummt merr aah net so schnell
dorchnanner. Er geht rechts die Neigass nunner un „die anner Seit vun unne
nuff“. Un er weicht net vun seiner Linie ab, wie des die Weiwer hie un do
gemach hun. Es Weilandshaus is es letzte. In 160 Heiser war de Hans. Un noo hot er wedder die Weiwer
drongeloss.
Es eerscht verzählt es Mischon
Evi, des wu sei Kindheit in der Neigass verbrung hot. Mer heit 50 –
60-Jähriche
erinnre uns norr an unser klooni Kantorin , die wu an der Kerch
iwer die Gass gewohnt hot.
Na was hun mer denn do? Schun wedder e Beigelaafne. Des is
ooner, der zum Schluss gar nemmi waaß, was er is, e „Johrmarker Andreeser odr e
Andreeser Johrmarker“. Asso assimileere hun mer nimand wolle (des hun die
Ungare mit unser Urgroßeltre jo schun selmols um 1900 net gschafft), awwer wann
ooner sich integreert hot in unser Johrmarker Gsellschaft, ware mer net bees.
Dass de Szekeres Laci e positives
Beispiel forr die Johrmarker Integrationspolitik war, is bestens bekannt. Un
wie des funktioneert hot, verzählt er selwer. Es is doch immer lustich (odder
aah net), wann merr sich mol dorch die Aue vun annre sieht. E Spigl is do oft
norr e armselicher Trugbildproduzent dagee. Awwer, „immer zwaa Stunn
Brauttanz?“. Is des net e bissje iwertrieb? Asso bei mer ware’s bestimmt net
meh wie 120 Minute. Na holl noch die, un die, un die anner, un des, un selles…
Uff! Is jo aah rum gang.
Forr’s Zernersch Anna
wär am beste nicks rumgang, weil es schreibt ganz begeistert: „In Johrmark
war’s wunnerscheen.“ Un des, obwohl sei Kindheit alles annre als e
Honichschlecke war. Vleicht is es so, dass mit zunehmendem Alter, alle
schlechte Erinnerunge vun oom abfalle. Klor, merr muss forr so e
Erinnerungsputz aah die richtich Natur hun. No is merr im Alter bestimmt net so
verbittert, wie merr des bei manche Leit sieht.
So e Haltung war wahrscheinlich sehr wichtich, forr all die,
die wu noch in de letzte Johre bis zum Sturz vum Diktator drunne ausghall hun. Alles,
was mer bisher in de Johrmarker Gasse… erlebt hun, stammt
aus der Zeit, in der die Deitsche noch die Mehrheitsbevölkerung im Dorf ware. Es
Zernersch Anna schreibt awwer schun
meh aus der Sicht vun ooner Ethnie in der Minderheit. Do is es ehm nateerlich
aah net entgang, dass es Todoritza (Todoriţa), sei Nochberin, „die Hack immer im Garte leije
geloss hot“, weil’s gedenkt hot, „die hackt lonich“.
Es is halt e
undankbares Gschäft, wann merr iwer Heiser schreiwe soll, die wu schun vorher
mol dron ware. Gut is es awwer forr e Rezensent. Der kann sei Aufmerksamkeit uf
ganz annre Aspekte im Text lenke. Vleicht uf e Sprochwandl, der damit
zammhängt, dass mer jetz schun all mindestens 20 Johr, die meiste awwer schun
vill länger, do in Deitschland lewe un verschiedne Sprocheinflüsse ausgsetzt
sin. Es Zernersch Anna schreibt zum
Beispiel: „Mer musste jo immer um e bestimmti Zeit derhoom sin.“ Vor 25 Johr
hätt’s Anna bestimmt noch verzählt: Mer hun jo immer um e bestimmti Zeit dehoom sein misse. Unser Johrmarkrisch
hot (wie vill annre Mundarte aah) es Präterium (ich musste, wir mussten) net
gekennt. Merr hot forr die Vergangenheit immer norr de Perfekt Indikativ
benutzt (ich habe gemusst – Dialekt: ich hun misse). Des is norr oons vun vill
Beispiele, dass unser Johrmarkrisch sich aah bei uns, dee Leit, die wu’s noch
bewusst redde, ännert, ohne dass mer’s iwerhaupt mitkrien. Bei uns dehoom
gebt’s oft die anregendste Diskussione iwer Johrmarker Wärter un Formuleerunge,
awwer aah iwer bayrische un schwowische (aus der Gegend um die Jagst).
Aah die List vun de
Heiser un ehre Einwohner, vum Zernersch
Anna zammgstellt, saat Einiges
iwer die Dorfgewohnheide aus. Die wenichste Heiser aus der List troon aah de
Nome vun der Familie, die wu drin gewohnt hot. Die Langlewichkeit vun de
Heisernome is schun beeindruckend.
Es Fritstoffels Kathi war aah so e
Neigässerin mit Herz un Seel. Des kann merr schun im Titel vun seiner
Liebeserklärung rauslese: Mei Gass,
besser gsaat: Die Neigass un ich. Ich hat bloß wedder Ängste ghat vor meim
Bibeltrauma bei so vill SchreiwerInne forr ooni Gass. Noo war ich awwer doch
froh, dass ich mich zammgeriss hun, un so einiche intressante Dinger als
Dankscheen forr mei Mieh lese hun därfe. E Kardinal hadde mer jo schun in der Happgass.
Jetz taucht do uf mol e amerikonischer Brigadegeneral uf. Ja, uf welle vun de
zwaa soll ich’n jetz stolzer sein? Ich entscheid mich forr de General, weil de
Kardinal hot jo in Johrmark ka Familieworzle ghat, un die geistliche muss merr
sich selwer vorstelle. Des war mer noh so vill Gasse noo doch e bissje zu
onstrengend.
Des war jo dort
owwe in der Neigass so e Dichtereck. Dort hun die Kaspersch Wess Mrijan un de Gerwer
Franz gewohnt. Un weil so etwas anscheinend abfärbt, hot’s Fritstoffels Kathi aah e Bild der Heimat gedicht, awwer uf
Herrisch un unner seim scheene Nome, Katharina
Scheuer. Un des Gedicht geht so aus: „Und als ich so stand und hab’
nachgesonnen,/ hat Heimat für mich neue Bedeutung gewonnen:/ Es ist nicht der
Ort, an dem unsere Herzen so hingen,/ Heimat, das waren die Menschen, die von
dort gingen!“
Des haaßt, aah
ich sin forr’s Kathi e Stick Heimat.
Des tot gut!
Berns Toni
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