O deosebire ar putea fi de exemplu sexul. Ne-am obişnuit să vorbim mai mult de "alto" în cazul cântăreţelor şi de "contratenor" în cazul cântăreţilor. În Germania se foloseşte des şi denumnirea "Altus" pentru cântăreţii (foarte rari şi pe aceste meleaguri) cu timbrul specific al "contratenorului". Aceşti cântăreţi cântă cu o tehnică deosebită, reuşind chiar să depăşească înălţimea tonală a unui "alto", egalând până şi sopranele - cu timbrul respectiv. Partide cu contratenori sunt rare. Antonio Vivaldi (1678 - 1741) a compus de exemplu în opera sa Orlando furioso o arie pentru "alto" sau "contratenor".
Duminica trecută melomanii din Ingolstadt au avut ocazia să asculte recitalul unui astfel de "Altus", cum scrie în programul concertului duminical "OrgelMatinee um Zwölf 2010" (matineu de orgă de la ora 12:00), care are loc în fiecare duminică (aprilie - octombrie) în biserica "Maria de Victoria" din oraşul de pe Dunăre. Un ansamblu de instrumente de coarde, un flaut-travers şi un cembalo l-au acompaniat pe Valer Barna-Sabadus. Contratenorul, născut în anul 1986 la Arad, a interpretat două piese de Antonio Vivaldi: Sol da te mio amore (video) din opera Orlando furioso şi cantata Cessate, omai cessate. Concertul care mai cuprindea alte două piese instrumentale de Vivaldi a fost foarte bine primit de publicul iubitor de muzică clasică. Biserica a fost arhiplină şi muzicienii s-au putut bucura de aplauze puternice.
Video: Anton Delagiarmata
Au interpretat: Valer Barna-Sabadus, alto; Kozue Sato-Stiller, flaut-travers, Miryam Nothelfer, vioară-baroc, Ai Handa, vioară-baroc, Ines Wein, violă-baroc, Hannah Freienstein, violoncel, Elisabeth Büttner, violon, şi Georg Staudacher, clavecin.
Anton Delagiarmata
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen